Alla inlägg den 6 november 2009

Av Siv - 6 november 2009 14:56

Förr visste varenda svensk vad som hänt 6 november, nu har jag frågat runt lite i bekantskapskretsen och väldigt få tänker genast på vår gamle krigarkung Gustav II Adolf som dog  i slaget vid Lutzen denna dag 1632.

I Göteborg åt man åtminstone förr Gustav Adolfsbakelser denna dag, men det kanske också har fallit i glömska för mer exotiska godsaker.

Vår historia har omvärderats på senare tid och ingen tänker väl på en gammal krigsgalen kung med storhetsvansinne som en hjälte längre, men man kan läsa modernare historieskrivning och t.ex titta på Wikipedia om man vill veta vad som hänt i Sverige och världen tidigare. Det är faktiskt spännande läsning, se Gustav II Adolf och Trettioårigakriget som omväxling till deckare och annan fiction. Allt finns på nätet, även Gustav Adolfsbakelser visar det sig!.  


 

Av Siv - 6 november 2009 07:55

Någon undrar över bilden i min profil.

Det är två par salt och pepparkar.

Jag såg dem först på en australiensares blogg. Han hade sett dem på en restaurang i Melbourne och sedan en hel massa i olika färger på en marknad. De såg så härliga ut på bilden så jag kände att ett par sådana måste jag absolut ha.

Jag började leta på nätet och jag hittade dem på ebay. Jag bjöd på ett par grön-vita och sedan hittade jag det röd-vita paret och jag fick båda. Kanske blev jag lite besviken att de var så små, men de är rätt söta och faktiskt riktigt praktiska som bordsströare.

Jag blir sugen på att köpa fler olika färger, men nu får det nog räcka. De kom med post från England så portot kostade mer än själva artikeln.



 
    

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards