Alla inlägg under april 2010

Av Siv - 29 april 2010 16:40

  

Det är inte enbart idrottskvinnor som ibland ser ut att vara av hankön.  Jag har varit lite misstänksam mot en av mina hönor. Kolla flocken här! Vad sägs om den svarta närmast kameran?

   

En närbild avslöjar begynnande långa stjärtfjädrar, den är också stor, har grova ben och beter sig som en översittare. Typiskt hankön, fr.o.m idag räknar jag den som en tupp. Snart blir man väl väckt av en "galning".

Av Siv - 23 april 2010 09:28

  

Här kommer först färska spår efter vår fasantupp i nysnön. Han håller sig häromkring men jag har inte fått någon bild på honom än i år. Nu avslöjar spåren att han gått alldeles intill vårt hus.

Våra egna tama fåglar har anpassat sig väl och är mindre skygga nu.   Äggen är ännu lite små s.k primörägg eftersom hönorna är helt unga. 

                                   

Av Siv - 22 april 2010 17:29

Det kom en liten lurvig Greta till trimning. Lite ängslig inför vad som skulle ske.

     

Knappt två timmar senare var det en stolt liten hund som väntade på att Matte skulle hämta henne och båda blev så lyckliga att återses. 

Av Siv - 18 april 2010 00:17

  

Island förekommer i varje nyhetssändning just nu eftersom en isländsk vulkan spyr ut ett askmoln som lamslagit flygstrafiken i stora delar av Europa.

Islänningarna själva har hittills kommit lindrigt undan utom ca 700 personer som evakuerats från ett område i vulkanens närhet. Men det känns oroligt att tänka på vad som kan hända på längre sikt med utsatt bebyggelse, den viktiga grödan och alla de betande djuren.

På bilden nedan flyttar man hundratals hästar undan asknedfallet i områdena närmast vulkanen.

  

Det isländska landskapet är storslaget med sin svarta bergart som är skapad av tidigare vulkanisk verksamhet, sina milsvida gröna betesmarker utan träd och med väldigt gles bebyggelse. Dess speciella skönhet med glaciärer och jökelsjöar är fashinerande.


                                       

Av Siv - 14 april 2010 08:06

      Före och efter.   

Nu ser jag på alla bloggar hur man jobbar i sina trädgårdar, sätter plantor och sår en massa frön, räfsar fjolårslöv etc. Det är naturligtvis det man ska göra.

Men samtidigt behöver massor av hundar bli vårfina efter denna långa vinter.

Det är roligare att lämna ifrån sig en vältrimmad vovve än att krypa i leran och bli skitig. Efter att ha jobbat i tre timmar med en lurvig krabat som denna westie orkar man liksom inte anstränga rygg och händer mer med trädgårdsarbete också. Jag väljer hundarna.

Här är en av de senaste glada kunderna.

  

Av Siv - 12 april 2010 09:48

  

Först kom två barnbarn ridande och hälsade på med sina fina hästar. Skönt att fälten nu är nästan helt fria från snö så att det går att rida.

Sedan åkte jag och hämtade mina efterlängtade höns. De är ännu lite omskakade och blyga och vågar inte gå ut, men det blir nog snart annorlunda.

Nu längtar vi efter det första ägget , det kommer att vara brunt och fint!

  

Av Siv - 1 april 2010 10:42

  

PÅSKEN ÄR TIDIG I ÅR. Nu ska påskpyntet fram.

Den som har egna höns kan gå ut och samla in ägg. Denna bild är från 1960 och jag njuter när jag får se frigående höns som hade det bra.

I kväll blir det väl att fara till Blåkulla? 


     

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards