Direktlänk till inlägg 16 juli 2010

FY SJ

Av Siv - 16 juli 2010 06:21

   Till Varberg bör man nog ta färjan. Det ser idylliskt ut. Det är det inte att åka tåg.

   Såg på Rapport idag ett reportage om hur SJ låtit X2000-passagerare sitta i sex timmar på ett havererat tåg ute på spåret i värmen - uppåt 40 grader i vagnarna - utan att öppna dörrarna eller erbjuda något att äta eller dricka.

Det får ju min historia att verka bagatellartad, men i söndags hade jag också en dålig erfarehet av X2000 som gör att jag nog tvekar i det längsta att åka tåg igen.

Jag skulle resa från Varberg via Göteborg och Stockholm till Uppsala. Tåget skulle lämna Varberg kl 15.54.  Strax före avgång ropade man ut i en raspig högtalare att X2000 var ca 1 timme försenad.  Sedan kom ett nytt bud, X2000 var inställt. Därefter sa man att ersättningsbussar skulle sättas in, men inte när eller varifrån. Passagerarna ringde febrilt på sina mobiler och sprang som yra höns och letade efter någon att fråga.
Vid 17-tiden kom ett InterCity tåg mot Göteborg och jag liksom de flesta andra passagerna klev på detta för att åtminstone komma till Göteborg, där stationen är bemannad. Detta gjorde vi på eget initiativ utan att någon sagt att det var OK.
 I Göteborg fick vi god hjälp av Kundcentrum som lyckades boka om oss så att vi fick åka med ett senare X2000 mot Stockholm. Vi blev lovade pengarna tillbaka samt 1:a klassbiljetter på delar av sträckan och då skulle vi få en trerätters måltid serverad vid våra sittplatser! Det lät ju bra.
Sedan visade det sig att förstaklassvagnen var långt fram i tåget medan den andraklassvagn där jag åkte första sträckan till Skövde var långt bak, så det var ganska jobbigt att förflytta sig genom hela tåget med en tung väska. Väl framme i förstaklassvagnen fick jag beskedet att någon trerätters måltid vid sittplatsen gick inte att få, men jag kunde gå och hämta en låda plastmat i bistron. Man fick också en dricka och en dammsugare så det kanske man kan kalla tre rätter!!!
När vi kom till Stockholm hade vi 11 minuter på oss tills tåget till Uppsala skulle gå. Det var ganska knappt för att hinna förflytta sig nedför trappor uppför trappor och tvärsöver hela Centralen till spåret där det tåget skulle gå. När jag andfådd kom fram möttes jag av beskedet att tåget till Uppsala 22.11 var INSTÄLLT. Återstod att vänta en timma till nästa tåg.
Det tåget avgick i tid, men när vi närmade oss stationen före Uppsala fick vi besked att detta tåg endast gick till Knivsta. Sista biten skulle vi åka buss. Det blev till att släpa sin väska längs hela perrongen i Knivsta, nedför en trappa, under spåren i en tunnel och uppför två trappor för att kasta sig in i en gammal sliten buss.
Strax för midnatt släpptes vi av vid Uppsala station och då återstod bara att för 5:e gången ringa hem och äntligen kunna berätta att nu gick det bra att komma och möta mig. Flera timmar försenad.
Jag måste säga att det känns inte lockande att ta tåg nästa gång jag ska på långresa. På flyget hade jag kunnat checka in min väska och sluppit släpa och bära bagaget även om det visst händer att flyg också blir försenat.
Återstår att se om jag får mina pengar tillbaka som jag blivit lovad. Det blir i så fall en liten kompensation för en jobbig och obekväm resa med SJ.
I rättvisans namn vill jag dock säga att den personal jag kom i kontakt med var mycket vänlig och hjälpsam, även om de tydligen inte visste så mycket om vad som gällde i situationen.

Under resan kom jag i kontakt med andra passagerare som också var missnöjda. En farmor med barnbarn och deras mamma hade bokat platser för fyra vid ett bord, men fått platser bakom varandra.

Ett gäng ungdomar som skulle med nattåget till Luleå skulle få övernatta på Hotell Continental i Stockholm i stället. Kanske de tyckte det var kul.

När man bokar plats på tåget kan tydligen vadsom helst hända. Det passar inte mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv - 18 juni 2023 14:02


 

Av Siv - 12 juni 2023 17:29

            Jag dömde några terrierraser på SKK i Gimo. Jag hade jättefina hundar. Här är några av mina vinnare som jag var mycket  nöjd med. ...

Av Siv - 9 maj 2023 07:47


Efter en lång jobbig vinter var det härligt att möta våren i Hälsingland    ...

Av Siv - 26 mars 2023 11:39


  Den här bilden togs 17 mars 2014. Det ser nästan exakt likadant ut idag. Staketet har blivit lite sämre dock. ...

Av Siv - 19 januari 2023 16:26

    Det blev en lugn och fridfull jul.    Tid att träffa släkt och vänner. ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards